Publisert: 20. januar 2023
Etter at AutoInsight besøkte EasyRepair i Drammen første gangen fikk vi lyst til enda en gang å avlegge denne profesjonelle bedriften som utfører reparasjonen av kjøretøy med bruk av metoder som mange ganger ligger langt ovenfor grensesnittet av det som en vanlig skadereparatør utfører. EasyRepair ligger litt utenfor bykjernen i Drammen. Her finner vi daglig leder og eier Roy Ole Bostrøm, som med sine 38 år i bransjen med bruk av spesialkompetanse i sitt reparasjonssystem har spart både bileiere og forsikringsselskaper for store utgifter. Roy og ansatte har spesialkompetanse innenfor retting av karosseribulker som ikke må skiftes ut med nye. Roy forteller åpent at slik kompetanse er mangelvare hos mange av skadeverkstedene i Norge. EasyRepair bruker arbeidsmetoder, som inneholder kvalifisert mesterutførelse . Roy sier at på dette området er det store mangler innenfor reparasjonsmarkedet. Dette fører til at det byttes karosserideler, som med letthet kunne ha blitt reparert med bruk av kompetansen til EasyRepair.
Bedriften EasyRepair arbeider etter prinsipper og systemer
Alle typer karosserideler som har små bulker rettes med bruk av EasyRepair sine metoder. Kundene blir behagelig overrasket når bilen leveres akkurat slik som den var da den kom lakkert fra fabrikken. Det positive er også at prisen for arbeidet også blir hyggelig, da mye av deler, både plast og metall kan utbedres. Dette vet Roy da han har sett «tusenvis» av slike karosseriskader som med letthet kunne ha blitt reparert med bruk av EasyRepair sine funksjonelle og kvalifiserte metoder.
Hva er krymping?
Det er mange fagarbeidere som ikke har utdannelse innenfor krymping og dessuten ikke kan noe om hverken stål eller plast. Det er alltid noen som prøver seg og da blir vondt mye verre. Det å kunne krympe betyr at du må ha spesialkunnskaper om stål, som er en blanding av jern og karbon med tillegg av noen ganger betydelige mengder med forskjellige legeringsmaterialer. EasyRepair retter, eller former også plastdetaljer, som er montert utenpå kjøretøyet. Roy er ydmyk når han fra den ene kunden etter den andre får en spesiell og fin takk for godt og raskt utført arbeid.
Roy har en fordel framfor andre
Han har tidligere arbeidet som miljøarbeider. I dette arbeidet hjalp han ungdom som var plaget og preget av narkotiske stoffer. Dette førte til at Roy fikk psykiatrisk opplæring, som i ettertid har hjulpet innenfor mottak av kunder og opplæring av nye ansatte. Dessuten har mestring av noen ganger vanskelige situasjoner blitt avklart med utvist ro, verdighet og naturligvis har situasjonskarrieren med å utvide EasyRepair blitt enklere. Han kan derfor med stoisk ro kalle seg for spesialist innenfor de arbeidsområdene som EasyRepair utfører. Han synes at det er urimelig at mange karosseriverksteder bruker nye dyre karosserideler når karosseriskaden hadde blitt ferdigstilt lett og billig med bruk av EasyRepair sitt verktøy og arbeidssystemer til en mye billigere pris.
Tusenvis av bileiere irriterer seg kraftig når det oppdages små eller større riper i lakker og små bulker i karosseriet.
Vi har selv vært utsatt for at parkering for eksempel ved et kjøpesenter som har ført til at bilen ved siden av har påført vår bil riper og bulker. Noen setter en lapp i ruten, men dette er så liten andel at det ikke kan regnes med. Slike parkeringsskader er gull både for EasyRepair og for bileier. Prisen kunden må betale om han eller hun skal henvende til et dyrt merkeverksted overstiger nå mange ganger 2000 kroner timen. Derfor er det viktig å få ut informasjon til alle bileiere at slike reparasjoner fikser EasyRepair med liten ventetid og for en langt rimeligere pris. Men fakta er fakta. Roy gjentar seg selv og sier at jobben som utføres er utført 100 % lik som da kjøretøyet kom fra fabrikken. Har kunden kasko er det grei skuring. Har du litt eldre bil uten kasko er kostnadene til kunde med bruk av EasyRepair et minimum i forhold til det merkeverkstedene tar, som ikke har den spesialutdannelsen til å utføre EasyRepair reparasjoner. AutoInsight sin mening er at det arbeidet Roy og EasyRepair utfører er fagkunnskap på et meget høyt nivå.
Service betyr egentlig 100 % at kunden skal være i sentrum.
Husk en ting sier Roy. Det er faktisk kunden som er sjefen og han eller hun skal alltid være fornøyd. Nå er det mange bilforhandlere som har meldt seg på for å bruke EasyRepair. Forskjellige bilbedrifter har endelig forstått at her er det penger å hente både for kunde og bedrift. Også Vestre Vikens Ambulanser har inngått Rammeavtale hos Roy. EasyRepair kaller både små og litt større bulker for småskader.
Lakkering med perlemor pigmenter
Roy innrømmer at lakkering faktisk er det siste yrket innenfor bilbransjen som kan kalles håndarbeid. Skal du arbeide med lakkering må du beskytte deg med godkjent arbeidstøy, hvor heldekkende friskluftmaske er et «must». Det er mange flinke billakkerere, men også her stiger prisen jevnt og trutt. Billakkerere i Norge er flinke med det som kalles for flekklakkering, men kommer du for eksempel til Spania har billakkererne der aldri hørt om at slike metoder går ann å bruke. Det som i fargen kalles for pigmenter og her har vi både uorganiske og organiske, som både er naturlige og kunstige. De første pigmentene som ga en dyp og fin glans var metallic og her var staten raskt ute og ila kjøretøy lakkert metallic lakk en avgift. En tid tilbake kom det perlemorpigmenter, som var enda dypere og finere for øyet. Roy forteller at håndarbeidet billakkering er avhengig av mange forhold. Har du en lakk med pigmenter som lett lar seg bruke ved sprøyting uten sig og andre heftelser er det noe helt annet å sprøyte lakk som inneholder pigmenter med perlemor. Da er vanskeligheten verre og det er her at du skiller klinten fra hveten (som stammer fra Matheus evangeliet). Også med dette arbeidet med perlemor skårer EasyRepair gode poeng. God, fin lakkering til bileierens glede.
Serviceinnstilte medarbeidere
AutoInsight har nå noen ganger vært innom verkstedet og stillesittende iakttatt kunder som viser en stor takknemmelighet. En av disse sa at han ikke kunne tro at prisen kunne bli så billig. Det hører med til denne historien at denne bileieren før han besøkte Roy hadde forhørt seg på flere verksteder som utførte karosseriarbeider. Roy ber alltid kunden inspisere den reparerte tidligere skaden selv om det er svært få som forstår teknologien bak EasyRepair sine kunnskaper. De aller fleste kundene som kommer med for eksempel bulket og ripete skjerm eller panser mener at disse delene måtte skiftes, men den gang ei sa Tordenskiold.