Tommy Sørli er ikke i tvil om at Lanolin er best


Publisert: 10. august 2022

Forfatter: Franch Hagerup


Enda en ny bruker av det rusthindrende midlet Lanolin. Tommy Sørli er ikke i tvil når han sier at det pr. dags dato ikke er noe middel som er bedre å bruke enn Lanolin for å stoppe rust. Stort sett er det vanskelig for folk flest å forstå hvordan Lanolin virker. I de tidligere år ble utrykket tektylisering brukt når bileiere skulle antirustbehandle bilen. Tommy sier at det som bør bukes i dag er, at nå skal jeg lanolinere bilen. Han mener å tro at den eneste konkurrenten på dette område må være det canadiske stoffet Rust Check, men her er det foreløpig bare et verksted i drift. Tommy liker konkurranse, så må det bli opp til bileieren å bedømme resultatet i ettertid.


Del denne artikkelen:


Tommi Sørli Akershus Antirust

Før vi starter med selve artikkelen må vi komme med en innrømmelse at vi skriver mye om bilbransjerelaterte nyheter, som virkelig hjelper at bileiere får valuta for pengene som betales for utført jobb. For å få dette inn i folks bevissthet gjentar vi det gjerne, både i bladet og på vår facebookside autoinsightnorge. Tommy har etablert Akershus Antirust. Han sier at Lanolin, som i hovedsak blir utvunnet fra saueull har vært brukt helt fra Faraoenes dager og nå som rusthindrende middel til beskyttelse av stålmateraler. Disse består i hovedsak av jern og karbon og her vil jernet forsvinne i løpet av ganske kort tid om det ikke blir påført høyverdig beskyttelse som hindrer at jernet forlater sin motstander karbon.

Dagens biler ruster

Det samme skjedde på gamle hestekjerrer før det første kjøretøyet vi kan kalle bil kom på markedet for 130 år siden. Ordet Bil kommer fra Danmark, da det her i 1905 ble bestemt at ordet Automobil skulle forkortes til bil. Men ansett ord og bilens utførelse fra fabrikken med stålkonstruksjoner har rusten fortsatt å herje i alle år. Dette et av de største problemmen på båter (vi skyter inn at det finnes et stål som har den egenskap at det holder rusten borte, men dette er rådyrt) som oppholder seg i salt vann og også på oljeborreplattformer. Det midlet Lanolin som Tommy bruker er også godkjent for bruk på oljeborreplattformer. Dette skulle jo borge for at Lanolin fungerer. Dagens nye biler ruster like mye som tidligere. Vi har blitt innkalt til antirustverkester som har fått inn til behandling helt nye biler, som nettopp har kommet til Norge. Dessverre for bransjen vi vi «munnkurv». Dette problemet gjelder ikke bare noen få, men omtrent alle. Tommy sier at det etterhvert er mange bilforhandlere som antirust behandler «sine» biler med en gang de kommer til Oslo. Han stiller vi et spørsmål, som vi ikke kan svare på, nemlig hvordan utføres jobben. Blir alle hulrom behandlet eller er det bare et fort overstryk på undersiden av bilene karosseri? Rust er ille, men Lanolinprodukter, uavhengig hvem som bruker dette, dette holder rusten borte, men behandlingen må komme inn over alt og alle plater under bilen og innerskjermer må fjernes før sprøytingen av Lanolin blir utført. Nå er det ikke all rust som kan fjernes. Det er på steder det hvor stålfabrikanten ikke har utført jobben sin. Kommer det små punkter med rust, gjerne på skjermer, tak panser og andre steder, nytter det ikke å skylde på det utførende antirustverkstedet . Her har dessverre stålet ikke fått den korrekte behandlingen, som følger av det om kalles for Jern/Karbondiagrammet og rust kan derfor lett oppstå. Det er mange typer rust problemer som har forskjellige navn, men vi tar bare med spenningskorrosjon og korngrensekorrosjon. Dette er et fag for metallurger og behandles ikke videre her. Tommy sier at slik korrosjonsbetraktning er det kanskje ingen på et antirustverksted som har kunnskaper om.

Akershus antirust verksted

Verkstedet som ligger meget landlig til ca. 17 km vest for Bjørkelangen. Dette er i Aurskog-Høland. Det er en stor daglig drift med kunder som vil antirustbehandle bilen. Starten var litt vanskelig, da det i dette området ikke var noen som brukte Lanolin produkter, men etter at de første bilene hadde fått på dette «vidunder» midlet begynte «jungeltelegrafen» å løpe og i dag er ordrebøkene fulle. Tommy har en fast ansatt i det daglige virke. Tommy sier at endelig kan alle lanolinverksteder, uansett firma bevise at produktet stopper rust som er kommet til syne og at det ikke oppstår ny rust. Han anbefaler at bileier kommer annen hvert år. Denne rebehandlingen er rimeligere enn den som ført ble utført. Det er bare småpenger vi snakker om sier Tommy og da har bileier en bil som fraviker korrosjonsproblemer i all den tid denne blir ettersett på et lanolinverksted. Tommy mener at det kun er Lanolin som kan brukes om du ønsker å ha en bil som ikke ruster. Betingelsen er naturligvis at det er stål som for det meste er brukt fra fabrikken. Han har enda ikke hørt om andre midler som er i markedet, som utfører den samme gode jobben.

Behandlingen virker

Det tar ca. tre timer å utføre lanolin jobben. Da er absolutt alle innvendige flater behandlet, da krypeeffekten til lanolin er kanskje i største laget, men da er vi også sikre på at dette stoffet har funnet veien fram til alle innvendige kanaler som er å finne i de innvendige hulrom. Fortjenesten til bileier er enorm, da kjøretøyet forblir rustfri livet ut. Prisen denne behandlingen koster må ses på som en bagatell og kunden mottar bilen bare ett er tre timer. Han nevner til slutt en artikkel som var skrevet av en journalist i Broom. Her skrev journalisten for en tid tilbake at at det å antirustbehandle biler kunne vær en dårlig idé. Tommy sier at denne journalisten manglet teoretiske kunnskaper om det meste som har med stål å gjøre. Han bør lese seg opp på lanolinprodukter og egenskapene disse produktene utfører.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse