Publisert: 10. august 2022
Etter meget nøye overveielse er det Morten Veiglum som denne gang har blitt tildelt denne utmerkelsen. Morten er salgs – og markedsdirektør for det kjente tyske Eberspächer. Denne innretningen for varme om vinteren er bestselgeren i Norge og har også store markedsandeler i alle nordiske land. Morten styrer salg og markedsføring i Skandinavia og har en arbeidskapasitet som mange kan misunne. Han sier at arbeidsdagene kan bli lange, men det viktigste er at hans kone Ann-Rita, som forøvrig har en Bachelorgrad i økonomi, støtter sin mann innenfor alle områder i jobb sammenheng. Den beste roen for sjel og sinn mottar Morten da han så ofte som mulig går lange turer i skog og fjell. Dette er «manha» for livets videre reise. Han sier at stillheten som naturen råder over også blir overført i positiv retning når han klarer å ta den inn over seg. Denne funksjonen for å få ro til nye arbeidsomme dager i inn og utland setter gode spor i Mortens arbeidsliv.
Hans kone har gitt Morten verdifull lærdom. Som han sier er det ikke like enkelt å følge godt med på alle oppgaver, som dette konsernet er ansvarlig for å utføre. Morten er våken for å få på plass en god økonomi, men når han samtidig har en «støtte» i sin kone som er flink til å korrigere og gi råd går det mye bedre. Det kommer etter hvert mange nye ord inn i vårt daglige språk, som bærekraftig (Gro Harlem Brundtland) og Kohort ( Erna Solberg) som nesten ingen vanlige personer vet betydningen av. Derfor benytter vi oss av ordet kjemi, som nå har kommet i språket om en person som blir likt av alle. Og under denne fanen finner vi Morten Veiglum. Han er lett å forholde seg til etter at enighet er oppnådd og arbeidet flyter, slik som det er blitt avtalt. På den norske arbeidsplassen på Trollåsen, rett utenfor Oslo er det 8 ansatte, som Morten sier utfører jobben de er satt til på en operativ og selvstendig god måte, altså lede seg selv på den beste måten. Morten sier at dette er viktig for bedriftens utvikling, da han ikke kan gå rundt å være «barnehagelærer».
Produktutvalget til Eberspächer har alltid vært innovativt. Her sier Morten at det innovative ikke er en innovasjon før produktet utfører en bestemt nytteeffekt på en bestemt måte, som er bedre enn det som eksisterer innenfor samme nisje. Vi har over mange år hevdet oss over våre konkurrenter og kommet ut med de ovennevnte innovasjoner, som har blitt mottatt med stor glede. Eberspächer er markedsleder og kom på markedet i 1865 litt før den første bilen til Carl Benz (1886).Morten har helt fra starten i 2006 hatt en «finger» med i utviklingen, da vi tross alt lever i et kaldt land. Ifølge fabrikken har hans kunnskaper satt sitt preg på innovasjonen. Etter en god utdannelse har Morten hatt mange sjefsjobber og som han sier har dette preget hans liv når han kan skilte med 30 år innenfor salg. Det er jo nøyaktig dette som bør prege alle bedrifter som skal leve av sine produkter.