En av de største på dekkrelatert utstyr?


Publisert: 10. august 2022

Kategori: Dekk og felg

Forfatter: Franch Hagerup


De fleste innenfor dekkbransjen i Norge kjenner Oddmund Søvik ,som nå i snart 15 år har vært produktsjef hos Rodin for utstyr tilhørende dekkbransjen. Her sitter han faktisk med roret og er kaptein på skuta innenfor sitt område. Rodin har nå fått ny sjef, som har omdirigert personalet slik at Oddmund nå i sin gruppe har fire ansatte å spille med på laget. Tidligere var han alene om denne krevende jobben, som har satt Rodin uttrykkelig på kartet.


Del denne artikkelen:


Vi har kjent Oddmund siden han alene innførte Haveka sentreringsutstyr til Norge på 1990 tallet. Haveka brukes i forbindelse med avbalansering og passer for alle typer bilmodeller. Dette selges også av Rodin. Ansvarsområdet til Oddmund spenner over avbalanserings – og dekkomleggere og et spesielt ansvar for hjulstillingsapparater. Det har vist seg over mange år at disse produktene er godt likt av brukere i Norge. Ansvaret til Oddmund hviler ikke bare på salg, men service, eventuelle reparasjoner og vedlikehold, samt kundeoppfølging. Han er en mann som aldri står stille, men er alltid i godt humør. Rodin har for dette spesielle verktøyforholdet hentet inn en av de beste i bransjen.

 

Mange om det berømte beinet

Rodin er ikke alene om å ha på lager dekkrelatert utstyr og hjulstillingsmaskiner. De fleste av disse kommer fra Italia og fra USA og utstyrsmessig utfører omtrent det samme arbeid. Det som teller sier Oddmund er å få anerkjennelse i markedet, utføre god service og alltid være på plass når det kommer en telefon/mail fra en kunde som har spørsmål. Men han har likevel meninger eller kunnskaper, at alle disse dekk – og hjulutstillingsmodellene uansett fabrikat, eller opprinnelse har forskjeller. Og det er disse forskjellene som brukerne på et dekkverksted merker når dekkmaskinen er i virksomhet. For mange år side var det faktisk en håndsveivd avbalanseringsmaskin, som bare kunne justere den statiske ubalansen, men den fungerte denne også på et vis på den tidens bilmodeller for mange år siden. Dagens nye biler med sofistikerte dekk, hypermoderne forstillingsenheter og ikke minst upåklagelig kjørekomfort ville fort la seg påvirke om avbalanseringen ikke er nær opp til 100 %. Det er også mer sier Oddmund og det er at maskinene må være lette å bruke og også være bygget slik at de er helautomatiserte, altså de tunge løftene uteblir. Prinsippet er lik, nesten som i en bil, men det er faktisk store forskjeller på dyre biler i Mercedes/BMW klassen og en Lada/Moskvich.

 

De aller beste, slik Oddmund ser det og han har erfaringen

Dette er Hofmann hjulomlegger – og avbalanseringsmaskin. Hofmann arbeidet med utvikling av sine dekkmaskiner i 85 år. De tekniske detaljer er patenterte. Derfor har Hofmann en stor forpliktelse ovenfor sine mange kunder. En ny Hofmannfabrikk er åpnet i Arkansas, USA. En av de store innenfor hjulstilling er Geoliner (Wheel aligment system). Oddmund har hånda på hjertet når han sier at Hofmann produktene er High Performance innenfor brukerverdien. Her er det benyttet den mest moderne og avanserte teknologi innenfor området og dette har Hofmann sine ingeniører stått for alene. Geoliner hjulmålerutstyr er forsynt med et målesystem som er 100 % nøyaktig. Dette sørger for brukervennlige funksjoner og en omfattende kjøretøy spesifikasjon som tilfredsstiller bileierens og verkstedets forventning. Oddmund sier at Geoliner er fullautomatiserte, er geometriske korrekt og standardisert som en av de beste maskiner som er på markedet i dag. Han sier videre at avbalanseringsmaskinen mangler sitt sidestykke. Den er optimalt utviklet med avansert teknologi, som nærmer seg grensen av hva som i dag er mulig å framskaffe. Maskinen har 3D teknologi, som oppdager alle feil og mangler, uansett dekktype som avbalanseres.

Hvem er Hofmann

I Norge er det Rodin som er grossisten og leverandøren. Mannen som startet fabrikken var Albert Hofmann. Navnet stammer fra den tiden da en bonde hadde status å eie egen jord. Hofmann var av yrke kjemiker og bodde den første tiden i Sveits. I nesten hele sitt liv var han avhengig av å jobbe sent og tidlig. Dette sa han til en journalist da han fylte 100 år. Han døde to år etterpå. Albert Hofmann opplevet to verdenskriger og utviklet i alle sine leveår stadig nye dekkmaskiner, som var med på å revolusjonere denne delen av den europeiske bilbransje.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse