Buskerud Antirust bruker Fluid Film


Publisert: 10. august 2022

Forfatter: Franch Hagerup


Vår oppgave er å få fram bedrifter og enkeltpersoner som utfører et arbeid, eller har produkter som kommer bileiere til gode. Dette har vi også behersket i den grad det går ann og generalisere innenfor et stort område som bilbransjen består av. Vi er faktisk stolte at vi på relativt kort tid har vært med på å sette antiruststoffet Lanolin på kartet. Vi bruker nå pekefingeren og sier klart og tydelig at det heter ikke understellsbehandling, men antitrust behandling på samme måte, som vi må slutte med å si slitedeler når vi mener reservedeler.


Del denne artikkelen:


Buskerud Antirust Fluid Film

De stedene i verden det ruster mest på bilens stål er der hvor det strøs omtrent daglig vinterstid med salt. Og her er verstingene de nordiske land. For en del år tilbake begynte det å brukes lanolinolje for å hindre rust. Lanolin kommer fra saueull og har vist seg særlig effektivt for å stanse rustangrep. Et historisk overblikk viser at Tectyl var vinneren innenfor antirustbehandling i Norge for bare noen få år siden, men nå er det omtrent ikke et verksted tilbake. Vi vil ikke trekke noen konklusjon, det må andre gjøre. Men en ting er sikkert. Uansett hva du smører på utvendig der det er stålplater og det midlet du bruker er helt tett, slik at både oksygen og fuktighet stenges ute blir det ikke rust, men kommer en av disse stoffene i kontakt med stål starter rustprosessen.

Viktig å få på plass

Derfor er det viktig at det du bruker også kommer inn i alle hulrom, både utvendig og innvendig og her er lanolin vinneren sier Bente Skjellin, som er daglig leder i Buskerud Antirust. Produktet kryper godt og vil bre seg utover og krype gjennom plateskjøter og nagleforbindelser. Det er mange hulrom på en bil, disse blir selvfølgelig også behandlet. Og visste du at når du kjører på våte/snødekte veier blir det et undertrykk som drar fuktigheten inn i alle åpninger, som er i nærheten av veibanen. Det er derfor veldig viktig å behandle bilene. Vi har vel aldri sett så mye rust på forholdsvis nye biler som nå, sier Bente.

Er du en av de smarte?

Det er mange produkter å velge mellom på det norske markedet, sier Bente. Vi mener at vi har det beste. Det er fordi det også virker veldig godt på rustne biler. Fluid Film inneholder ikke løsemidler og vil derfor aldri stivne helt. Det vil krype inn i rustporene og sørge for at vann og luft ikke kommer til stålet. Da stopper rustprosessen opp. Vi slipper og sand blåse og sparer mye penger på det. Prosessen er rask og effektiv, mange kunder sitter faktisk og venter mens bilen blir behandlet, sier Bente. Vi bruker på en standardbehandling ca. 1,5 time og på en hoved behandling ca. 3 timer. Standard behandlinger koster fra 3.300,- og hoved behandlingen fra 5.100,- inkl. mva.

Verkstedet har både bilforhandlere og mange privatkunder, og behandler nærmere 2500 biler i året. Vi merker at vi stadig blir mer kjent i markedet og ryktet sprer seg. Nå i høstsesongen har vi veldig mye å gjøre. Mange vil ha dette gjort før saltingen begynner avslutter Bente.

 

Redaktørenes bemerkning

Allerede for 50 år siden ble det fra enkelte bilfabrikanter påført et zinkbelegg på bilens karosseri, da dette som i dag ble dyppet ned i et bad. Da ble det lenge bekreftet fra fabrikanten at dette var en pålitelig metode for å stoppe rust. Når det gelder zink er dette både kald – og varm galvanisering, hvor varm galvanisering er vinneren. Men laget som legges på er så tynt at det knapt er synlig. Men dessverre tok bilfabrikantene feil, særlig når det gjaldt kjøretøy som brukes der det er mye salt på veien. På 1980 tallet sluttet Opel i Norge å antirustbehandle sine biler, hvor importlageret var på Lillestrøm. Hvordan denne importøren utfører antirustbehandling i dag har vi ikke undersøkt, men den tidens tekniske sjef mente at antirustbehandling var unødvendig. Men noen av oss på den tiden visste bedre og hadde god utdannelse innenfor området. Vi har undersøk og kommet fram til at det faktisk i dag er enkelte dyre bilmerker som bruker spesialstål som er mere rustbestandig. Det beste stålet som kan brukes og som ikke ruster heter Corten, men her er prisen i høyeste laget. Uansett vil de i en lang framtid bli nødvendig med antirustbehandling på kjøretøy der det brukes salt på veien, selv om det etterhvert blir brukt både aluminium og plast i karosseriene.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse