Publisert: 3. februar 2023
Bedriften Bosal ble etablert i 1923 i Nederland. Dette er et familieselskap, som Karl Bos startet og derav navnet Bosal. Den kjente leverandøren Veng med sine karosserideler, som har matching quality, har også i sin portefølje eksosanlegg fra Bosal.
Eksosanlegg
Det som er ganske merkelig er at selv når 1960 tallet kom var det ikke mange som ofret korrosjon (rust) mye oppmerksomhet. Det var for eksempel helt vanlig at på båter måtte mannskapet banke rust, som det var mye av på skutesidene og deretter ble det smurt over en slags grunning. På bilsiden er det fortsatt store rust problemer på kjøretøy som kommer blant annet til Norge. Selv om bilkarosseriene blir dyppet i et galvaniseringsbad i produksjonen, har denne tynne hinnen liten beskyttelse mot korrosjon. Bosal eksossystemer, som i følge AutoInsight er en av de ledende innenfor den sektoren, har fabrikken utført konstruktive og holdbare handlinger for å stoppe rusten på eksosanlegg. Alle eksosanlegg korroderer, da disse er laget med jern/karbon legeringer, men noe kan gjøres for å holde rusten på avstand. Dette «noe» har de 7 avdelingene til Bosal, som arbeider med forskning og utvikling utført. Stålet som brukes har en blanding av legeringer som er mer enn vanlig motstandsdyktig mot korrosjon, samtidig som tilpassing til de enkelte kjøretøymodellene er mer en «matching quality». Det hjelper å si at bilfabrikantene har godkjent Bosal som partner innenfor dette dele-segmentet.
Bosal er mer enn eksosanlegg
Bosal konsernet heter i dag Bosal Group. Eksosanleggene blir testet under store utfordringer, slik at fabrikken er sikker på at det ikke slippes noe ut på markedet som ikke svarer til den reklamen som Bosal lover kundene. Delene er også testet etter det som heter SABS standart. Dette betyr South African Stautory Body. Bosal er store innenfor det afrikanske markedet, men er også på plass i de andre verdensdelene. SABS standarden kom på plass i 1945 og har etter den tid blitt anerkjent, da den også står for helse og sikkerhet. Siden 1923 har Bosal vokst seg stor innenfor bilverdenen og utviklet sine salgsdetaljer med stor nøyaktighet og holdbarhet i samsvar med gjeldende spesifikasjoner, som
blant annet mange av bilbransjens fabrikanter forlanger skal brukes på sine biler. Når vi vet at Svendsen Eksos med sine mange avdelinger i Norge monterer og selger Bosal anlegg borger dette for kvalitet og fornøyde bileiere, sier Ian Wood.
En liten oversikt over Bosal sin virksomhet fra starten i 1923
Oversikten AutoInsight fant viser at det i 1952 for første gang ble satt i gang kommersiell virksomhet og i 1968 ble hovedkontoret flyttet til Belgia. En ny og lønnsom investering ble foretatt i 1998, da ble det ny fabrikk både i Brasil og i Argentina og året etter kom det på plass en fabrikk i Tsjekkia. Her ble det startet med produksjon av eksosanlegg til bilene Skoda og Opel. Om vi nå hopper til året 2000 ser vi av offisielle rapporter at Bosal kjøpte en av de største ettermarked forhandlere i England. Navnet er forkortet til SDL. Dette er en av de markedsangivende grossister til den engelske bilbransjen. Bosal slutter ikke med dette. Det russiske markedet, da det var fred i dette store landet, ble også utstyrt med et salgskontor og nær Moskva ble det åpnet et lokale på 244.000 m2. Dette var i 2007 i den lille byen Kaluga, som har store administrative sentere. Samme året har Bosal et 19000 m2 stort senter nær Istanbul, Tyrkia.
Vi avslutter denne Bosal historien og gjengir Ian Wood, som mener at Bosal eksosanlegg topper statistikken og at kvalitet og funksjonalitet er tilpasset små og store kjøretøy, samt at stålets motstand i eksosanleggene mot korrosjon, viser seg å tåle godt veivesenets salting.