Bosal sine eksosanlegg har alle godkjente spesifikasjoner


Publisert: 10. august 2022

Kategori: Bil

Forfatter: Franch Hagerup


Den kjente leverandøren Veng med sine karosserideler som har matching quality, har også i sin portefølje tusenvis av eksosanlegg fra Bosal. En av de mest kjente personer, som er hovedansvarlig for leveranser og salgsutvikling her i Norge for blant annet Bosal er salgs – og markedssjef Ian Wood.


Del denne artikkelen:


– Vi har mange reservedeler på lager som i orginalstand brukes av bilfabrikantene, men mange av disse selges ikke i Norge, forteller Wood.

Eksosanlegg

Det som er ganske merkelig er at selv når 1960 tallet kom var det ikke mange som ofret korrosjon (rust) mye oppmerksomhet. Det var for eksempel helt vanlig at på båter måtte mannskapet banke rust, som det var mye av på skutesidene og deretter smøre over en slags grunning. På bilsiden er det fortsatt store rust problemer på kjøretøy som kommer blant annet til Norge. Selv om bilkarosseriene ble dyppet ned i et galvaniseringsbad i produksjonen, har denne tynne hinnen liten beskyttelse mot korrosjon. Bosal eksossystemer, som ifølge Ian Wood er en av de ledende innenfor den sektoren, har utført konstruktive og holdbare handlinger for å stoppe rusten på eksosanlegg fra Bosal. Eksosanlegg korroderer, da disse er laget med jern/karbon legeringer, men noe kan gjøres for å holde rusten på avstand. Dette «noe» har de 7 avdelingene til Bosal, som arbeider med forskning og utvikling utført. Stålet som brukes har en blanding av legeringer som er mer enn vanlig motstandsdyktig mot korrosjon, samtidig som tilpassing til de enkelte kjøretøymodellene er mer en «matching quality».

Det hjelper å si at bilfabrikantene har godkjent Bosal som partner innenfor dette dele-segmentet.

Bosal er mer enn eksosanlegg

Ian Wood er meget fornøyd med fabrikanten og R&D forskningssentrene til Bosal. Konsernet heter i dag Bosal Group. Eksosanleggene blir testet under store utfordringer, slik at Bosal er sikker på at det ikke slippes noe ut på markedet som ikke svarer til den reklamen som Bosal lover kundene. Delene er også testet etter det som heter SABS standart. Dette betyr South African Stautory Body.

Bosal er store innenfor det afrikanske markedet, men er også på plass i de andre verdensdelene. SABS standarden kom på plass i 1945 og har etter den tid blitt anerkjent, da den også står for helse og sikkerhet. Siden 1923 har Bosal vokst seg stor innenfor bilverdenen og utviklet sine salgsdetaljer med stor nøyaktighet og holdbarhet i samsvar med gjeldende spesifikasjoner. Når vi vet at også den kjente Svendsen Eksos med sine mange avdelinger monterer og selger Bosal anlegg borger dette for kvalitet og fornøyde bileiere, sier Ian Wood.

 

En liten oversikt over Bosal sin virksomhet fra starten i 1923

Oversikten vi fant viser at det i 1952 for første gang ble satt i gang kommersiell virksomhet og i 1968 ble hovedkontoret flyttet til Belgia. En ny og lønnsom investering ble foretatt i 1998, da ble det ny fabrikk både i Brasil og i Argentina og året etter kom det på plass en fabrikk i Tsjekkia. Her ble det startet med produksjon av eksosanlegg til bilene Skoda og Opel. Om vi nå hopper til året 2000 ser vi av offisielle rapporter at Bosal kjøpte en av de største ettermarked forhandlere i England. Navnet er forkortet til SDL. Dette er en av de markedsangivende grossister til den engelske bilbransjen.

Vi avslutter denne Bosal historien og gjengir Ian Wood, som mener at Bosal eksosanlegg topper statistikken over eksosanlegg, som har kvalitet og funksjonalitet tilpasset alle små og store kjøretøy.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse