Publisert: 10. august 2022
Nå har vi kjent daglig leder Tom Roger Hammer i 40 år, helt siden han begynte som sjåfør hos spesialbedriften for blant annet billakkerere i Waldemars Thranesgate i Oslo, som i ettertid startet Billakkspesialisten. På mange måter overgår Tom Roger seg selv, men vi tror ikke at han selv forstår det. Han har fått på plass de beste medarbeidere og forsyner lakkeringsbransjen med den beste premiumlakken og det beste verneutstyret, som billakkerere er helt avhengig av. Også på opprettersiden har Billakkspesialisten for noen år siden kommet med et krympeutstyr som ved bruk retter bulker uten at arbeidet etterlater seg et merke. Brukes dette verktøyet på rett måte kan karosseridelen bli som den var ny.
Krymping av store og små stålkonstruksjoner er ikke av ny dato.
Med riktig bruk av varme kan stålbjelker så store som «hus» rettes, men dette krever at du har gode kunnskaper innenfor materiallære, har du ikke det og prøver deg kan fort vondt bli verre. Vi vil være på den sikre siden før vi presenterer det sveitsiske krympeutstyret, som er utviklet av Betag Innovation. Derfor starter vi litt med å forklare god gammeldags krympeteknologi, altså når du bruker flamme fra gass (ca. 700 gr. C.) påvirker dette at stålmaterialet jevner seg mer skånsomt enn hammerslag og trykk/strekk påvirkning fra hydraulisk verktøy. Husk at et stålmateriale formes i det plastiske området, da har ikke materialet hverken krefter eller spenninger. Avkjøles materialet er du nede i det elastiske området. Forøvrig er overgangen fra det elastiske til det plastiske området, nøyaktig på det stedet vi kaller for Sigma brudd. Kommer du ut for en kraftig kollisjon når du kjører bil, når du dette området hvor det elastiske går over til å bli plastisk og da er det ingen vei tilbake. Bilfabrikantene bruker denne måten for å regulere at karosserideler, som uventet blir utsatt for en uvøren bilkollisjon. I en kort forklaring blir karosseridelen konstruert etter det forholdet som kalles Sigma brudd. Dette er hele hemmeligheten med deformasjonselementer, slik at fører og passasjerer kommer levende fra et kraftig sammenstøt. Videre forklaring på dette forholdet lar vi ligge.
Materiallære er både morsomt og viktig.
Om en fritt bevegelig stålstang varmes lokalt og jevnt over hele tverrsnittet og siden avkjøles er utvidelsen like stor som krympingen. Men dette skjer imidlertid aldri i praksis, at en stålenhet ikke er i kontakt med andre deler på en bil. Selv om stangen ligger mot et underlag regnes den som innspent, da bevegelsen hindres på grunn av egenvekten til stålstangen. La oss si det slik at oppvarming på denne gammeldagse måten er forbi og tar lang tid, da det ikke er mange bilskadereparatører som kan krymping og tiden det tar er penger. Noe av det beste du kan gjøre er å kjøpe en induksjonsvarmer fra Betag Innovation, sier Morten Green fra Billakkspesialisten. Den har mange fordeler, er enkel i bruk og investeringen tjener seg raskt inn igjen.
En enkel måte å se det på.
Varmes en stålenhet opp med tanke på krymping blir krympekreftene ca. dobbelt så store som utvidelsen ble ved oppvarming. Det som er viktig er å varme opp stålet så mye at spenningen blir utløst, men da bør du kunne litt om det som heter Jern-karbon diagrammet. Du må også samtidig ha kontroll på at ståldelen holdes under 500 gr. C., eller er så kald som mulig.
Hva er det som Billakkspesialisten tilbyr.
Dette kalles for en induksjonsvarmer. Fordelen framfor å bruke gass er mange med å bruke induksjonsvarme. Det sveitsiske selskapet Betag Innovation har over lengre tid forsket på effektive reparasjonssystemer for bilbransjen, også innenfor krympeteknikk. Morten Green forteller at Betag Innovation kontinuerlig kommer med ny teknologi for å forenkle reparasjon av små til mellomstore karosseriskader. Betags verktøy hjelper verkstedene å spare inn på tiden det tar å utbedre en mindre karosseriskade, samt at karosseripanelet nærmest blir som da det kom fra fabrikk.
Du får fra Billakkspesialisten også det som kalles for Glue Puller.
Betag har også et limverktøy som heter Glue Puller. Dette er en enkel og effektiv metode for å reparere mindre karosseriskader, uten behov for lakkering med lim. Med litt trening er dette et verktøy alle kan klare å bruke. Du fester limtrekkeren i senter av bulken og jobber den forsiktig ut med verktøyets håndtak. Her kan det spares mye kostbar tid på demontering av karosseripaneler.
Retteverktøy med elektromagnetisk induksjon.
Dette bringer fram en elektromagnetisk spenning (EMS). Denne spenningen går i en leder når den blir utsatt for et varierende magnetfelt. Det er mange betydninger innenfor induksjon, som frambringer varme, som er effektiv og energibesparende. Teknikken gir også brukeren en nøyaktig temperatur, som å bruke en lysbryter. Morten Green sier at induksjonsvarmeren Hotbox fra Betag er en relativt enkel maskin som du, med litt trening, kan oppnå gode resultater med. Kunsten er å plassere verktøyet på rett sted på bulken og ikke varme for lenge av gangen. Du kan brenne lakken om du varmer for lenge, men med litt forsiktighet og trening er ikke dette noe problem. Billakkspesialisten har gjennom årene kjørt mange kurs innen fagfeltet PDR, der retting med induksjonsvarme er en naturlig del. Det er fint å se at gamle metoder innenfor krymping erstattes med enklere løsninger, som induksjonsvarmere fra Betag, avslutter Morten Green hos Billakkspesialisten.