Det nyetablerte verkstedet på Kongsvinger bruker Lanolin som rusthindrende middel


Publisert: 5. september 2022

Forfatter: Franch Hagerup


Innenfor veggene til det nye verkstedet på Kongsvinger skal de tre eiere arbeide med, oljeskift, Karbonrens av alle typer motorer, da blir motoren som ny og kunden slipper dyre reparasjoner som for eksempel skifte av partikkelfilter. Bedriften med sin avdeling på Bjørkelangen der det brukes antiruststoffet Lanolin på kanaler og understell skal utvides på den nye avdelingen på Kongsvinger. Og naturligvis fortsetter bedriften på begge avdelingen med Karbonrens, som er blitt en vinner i markedet. På siden av dette er den nye Kongsvingerbedriften fylt opp med bilrekvisita, som er tilpasset kundene sine behov.


Del denne artikkelen:


I de tidligere biltider ble det brukt spillolje for å hindre rustangrep. Dette var en gedigen missoppfating og hadde ingen hensikt og særlig på den tiden da morroljen viste seg å angripe de innvendige deler i motoren slik at det ble dannet korrosjon. Dette er ikke tilstede i dagens motoroljer. Det første rusthindrendestoffet som skulle hindre utvendig rust var Tectyl. Den innvendige behandlingen med dette og lignende stoffer hadde uheldige egenskaper da stoffet ikke kom fram til alle kriker og kroker. I nåværende tidsepoke ser det ut til at det kun er Lanolin som gjør den gode innsatsen mot å få hindret korrosjon på alt som er av innvendige stålenheter på et kjøretøy. Undertegnende har metallurgisk utdannelse og kan derfor si litt om egenskaper til de forskjellige stoffer som blir benyttes innenfor antirustbehandling, da vi blant annet var en av de ansvarlige for å hindre korrosjon på H3 oljeborreplattformen.

Nytt verksted på Kongsvinger
Vi har besøk ett av disse verkstedene hvor Tommy Sørli og hans to kolleger har tatt opp «hansken» og bedyrer at bedriften med sitt Lanolinprogram og tilhørende spesialutstyr skal bli den største antirust leverandøren i mils omkrets. De tre eiere har god utdannelse med blant annet fagbrev og sprøytekompetanse med bruk av Lanolin. Bygningen hvor verkstedet har sitt lokale er fra 1975, men er nå nyoppusset og innredet til både bedriftens og kundenes formål. Vi finner både butikk og salgstilbud på smøreoljer, bilbatterier av typen Varta, og naturligvis antirust behandling med bruk av Lanolin, samt at du som kunde kan få en mengde andre varer. Forøvrig brukes Varta av alle de europeiske bilfabrikantene. Dette skulle borge for kvalitet og lang levetid. Vi tar derfor Tommy Sørli sine ord og er 100 % enig i at Lanolin er det beste, slik også vi har kommet fram til for å hindre korrosjon på Tommy Sørlig forteller at det mangler ikke på teknisk kompetanse og utstyr. Det er på plass løftebuker som kan ta kjøretøy opptil 6 tonn. Adressen er på industriområdet Siva. Dette er noen få km. vest for sentrum av Kongsvinger hvor du finner Strømnerveien 15 telefon er 401 92 377

Fra venstre: Lars Rundgren, Tommy Sørli og Christoffer Grønvik

 

Vi sier greit og tydelig
Stoffet lanolin sies å være en av de beste i verdenssammenheng. i utgangspunktet kan Lanolin utvinnes omtrent fra både dyr og mennesker, men kjertlene fra Sau er det som brukes mest. Lanolin har den egenskap at det fordriver fuktighet, som har oppstått på stål og da slutter stålet å ruste. Lanolin er mange tusen år gammelt og ble brukt som hudkrem i det gamle Egypt, samt at vi vet med sikkerhet at vikingene brukte lanolin både på våpen og seil. Noen antirustprodukter som er i salg kan ha løsemidler i seg for å sikre at dette stoffet, som importøren har, kommer fram til alle bilens innvendige kroker og kriker. Slike løsemidler består normalt av alkoholer og dunster derfor fort bort. Dermed er det ingen hensikt å bruke disse om dette er et hovedkomponent i antirustbehandlingen. I løpet. Av intervjuet forteller Tommy Sørli at i Lanolin er det ikke løsemidler. Vi på vår måte forteller at i en vanlig bil er det ca. 80 % karosseridetaljer du ikke kan se. Dette betyr at Lanolin ved påføring må finne veien fram til alle de innvendige kanaler og skjøter. Tommy Sørli holder seg langt borte fra å utale seg negativt om sine konkurrenter. Vi tar her selv et valg og sier at brukes det løsemidler er dette meget uheldig for den som sprøyter om vedkommende ikke bruker heldekkende friskluftsmaske. På fagspråket kalles løsemidler for aromater og kan være meget giftige uavhengig av typen som brukes.

Hva er det vi snakke om?
Bilfabrikantene har hatt gjennom mange år liten ingen forståelse for korrosjonsproblemene, som hersket i de nordiske land. Denne forståelsen kom ikke tilstede før mange tiår etterpå og enda er den tynn. På 1980 tallet avtalte jeg med Mercedes Benz fabrikken i Tyskland om å foreta et besøk blant annet for å snakke om korrosjon. Kort fortalt ba jeg den tyske representanten, som nektet for at Mercedes sine biler rustet, hente en litt eldre bil. Vi kjørte denne opp på løftebukken og den så helt fin ut uten antydning til korrosjon på undersiden. Representanten sa at de brukte et stoff utviklet av asfalt, som ble «klistret» fast til bilens undre del. Jeg tok en sjanse og spurte etter en skrutrekker. Denne kjørte jeg inn i den fine påførte massen under bilen. Og så kom resultatet, det rant vann ut fra det stedet der skrutrekkeren var blitt plassert. Representanten sa at dette hadde han ikke sett før. Årsaken var ganske enkel. Det er at stoffet som ble brukt ikke hadde limt seg helt fast og dermed ble det et lite tomrom mellom masse og understell, som ga vannet uhindret tilgang. Naturligvis er dette ordnet i dag og det brukes sikkert ikke asfaltmasse lenger.

Nye hiler ruster
I dag i Norge er det rust på mange nye biler som kommer inn på bilhavna. Vi har sett at på undersiden på noen av de nye bilene er det korrosjon på hele understellet. I forhold til dette påpeker Tommy Sørli at alle biler i de nordiske land trenger antirustbehandling og da må det brukes et middel som har en god krypeeffekt og her er Lanolin det beste som kan brukes. Dessuten gir Tommy Sørli garanti og sier at våre verksteder trenger bare å ha bilen inn på verkstedet i maks 4 til 6 timer. Det et to substanser som gir stålet rust. Dette er vann og det andre er oksygen. Oksygen klarer vi ikke å gjøre noe med, sier Tommy Sørli, men vann (fuktighet) fjernes 100 % på alle steder der bilen er angrepet, eller kan bli angrepet og dermed unngår du korrosjon. Tommy Sørli og hans to kolleger har to verksteder, hvor det ene er på Bjørkelangen og det andre som er nyoppusset med moderne innredning er plassert i Kongsvinger..

Kundene forventer antirustbehandling med den beste kvaliteten
Vi spør Tommy Sørli om han kan beskrive kvalitetssikringen som brukes. Her svarer Tommy at vi utfører all påføring av Lanolin etter bilfabrikkens bestemmelser. Alle hjul demonteres og alle plastdeksler, samt ekstraskjermene over hjulene tas av. Deretter blir alt av deksler på undersiden av kjøretøyet fjernet. Alt dette arbeidet MÅ utføreres slik at Lanolin stoffet kommer inn overalt i alle hulrom og kanaler. Vi har tidligere nevnt at av det er 80 % med kanaler og hulrom på et kjøretøy du ikke kan se. Også panser, dører og bakluke blir behandlet med Lanolin. Arbeidet tar fra 4 til 6 timer. Dette er avhengig av kjøretøyets størrelse. En bobil er jo større enn en liten personbil
Den rimelige prisen kan overaske positivt, da du betaler kun kroner 3990 inkludert mva personbilen, men for store Suver og som nevnt bobiler blir prisen 6000 inkludert mva
En slik behandling med Lanolin og litt regelmessig ettersyn vil føre til at kjøretøyet blir fri for korrosjon resten av sitt rullende liv.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse

Besøk Kongsvinger Antirust AS i dag

Kongsvinger Antirust AS er etablert på Kongsvinger og se frem mot hyggelige besøk. Om du ønsker å sikre at bilen blir fri for korrosjon resten av sitt rullende liv, så er Kongsvinger Antirust stedet å besøke.
Få veibeskrivelse