Publisert: 10. august 2022
Vi har tidligere skrevet om denne bedriften, som har hovedkontor i Kristiansand. Det som fenget oss mest var driften, logistikken og kvalitetssikringen, samt at Varta batterier er montert på omtrent alle de nye europeiske bilene som ruller ut fra samlebåndet. Daglig leder Tommy Moe sier at dette er noe å tenke på når du som privatkunde trenger nytt batteri til din bil. Vi fører batterier til båt, hytter, kjøretøy og til andre installasjoner. Varta er markedsledende, og regnes for å være en av verdens beste, som igjen gjenspeiler seg i hvor mange bilprodusenter som velger Varta som sitt originalbatteri.
Det er mange batteriprodusenter som prøver å etterligne innovasjonene til Varta, men lykkes ikke godt nok med dette, sier Tommy Moe, som er meget fornøyd med at bedriften selger verdens beste batterier. Nå skal vi gjøre disse batteriene enda bedre kjent i Norge forteller han, og tar oss med på en liten historie til dette batteriets fortid.
Slik skjedde det
Varta skriver seg fra 1887. Disse årene er epoken for oppfinnelser, da kom forbrenningsmotoren, røntgenstråler og elektrisk lys. Det var Adolf Müller fra Tyskland som la grunnlaget for Vartas framtid. Firmaet ble kaldt Büsche & Müller, men byttet navn til Varta i 1904, da startet denne bedriften med å produsere små transportable blyakkumulatorer til tenning av motorer på den dagens biler, og da Bosch kom med sitt fordeler-system ble tenningen fullkommen. I 1934 ble det totalt på verdensbasis levert tre millioner nye biler. De fleste av disse hadde allerede den gang montert batterier fra Varta. Det var Varta som kom på markedet med det første samlebåndet for masseproduksjon av batterier. Dette var i 1950. Dette førte til kostnadsbesparelser for kundene, og i dette året ble det levert batterier til mer en 20 land. Varta har vist fra første stund at innovasjon og utvikling er i høysetet. Et eksempel på at Varta batteriene alltid har ligget foran konkurrenten ser vi i 1970, da verdens første lekkasjesikret batteri ble lansert. Tommy Moe sier at det er ikke merkelig at bilfabrikantene viser stor interesse.
Varta fortsetter å lede
I året 1993 ble Varta batterienes vibrasjonsbestandighet ti ganger bedre enn det som var satt som standard. Johnson Controls kjøpte denne globale markedslederen i 2002, og året etter ble det nye AGM batteriet innarbeidet hos de fleste kjøretøyprodusenter. AGM betyr absorbent glass mat. Teknologien går ut på at svovelsyren er absorbert i tynne fiberglassmatter. Slike batterier er sikret mot enhver form for lekkasje, og meget godt egnet mot frostskader. De nyskapende Start-Stop batteriene kom i 2009. I dag er mer enn 80 % av alle Start-Stop kjøretøy utstyrt med Varta batteri. I denne produktgruppen av Start-Stop er det også et batteri som kalles for EFB. Tommy sier at innovasjonen er voldsom, kraftfull og ligger langt foran konkurrentene. De nye EFB batteriene er i en klasse for seg selv, sier Tommy Moe. Disse er spesielt utviklet for tung nyttekjøring og representerer den nyeste innovasjonen innen syrelading og vibrasjonsmotstand. ( tenk deg de vibrasjonskrefter gravemaskiner o.l. blir utsatt for i sitt arbeid). Dette er det eneste batteriet på markedet med blandingselementer.
Litt mer om Skandinavisk Batteriimport
I snart 30 år har denne bedriften sakte, men sikkert opparbeidet seg et stort batterimarked i Norge. Tommy Moe sier at av alle landets batterileverandører er Skandinavisk Batteriimport den bedriften som har størst vekst de siste årene. Vi har et stort utvalg av både batterier, batterirelatert utstyr, solcellepanel og annet utstyr som til off-grid installasjoner.
Vi har høyt fokus på logistikk, support og det å være en god samarbeidspartner. På batterier er vi de beste i Norge, da Varta batteriene er ledende på verdensbasis avslutter Tommy Moe.