NORGESDEKK ER DEN STØRSTE FRITTSTÅENDE DEKK – OG FELGGROSSIST I DETTE LANDET


Publisert: 10. august 2022

Kategori: Dekk og felg

Forfatter: Franch Hagerup


Konsernet som er bygget opp av Arne Stangeland, naturligvis med god hjelp. Han er «hjernen» bak dette byggverket som nå består av 7 store lagre på strategiske steder i dette vidstrakte landet. Alle vet at Arne nå har trukket seg litt tilbake, men han følger med i det som skjer. Han fortale oss at den nye sjefen Ansgar Raastad var plukket ut til å lede konsernet nesten før han ble ansatt.


Del denne artikkelen:


Vi mener at en liten presentasjon av Ansgar er på sin plass. Møter du han første gangen og også i ettertid får du fort følelsen av at du er blitt godt kjent. Han er utdannet som siviløkonom, som er den beste utdannelsen du kan få innenfor bedriftsøkonomi. Utdannelsen tar 5 år og tittelen har vært beskyttet siden 1963. Med på dette kjøret hvor Ansgar Raastad har tittel av CEO (Chief executive officer) har han fått med seg mye kunnskap om dekk og felger, som Norgesdekk leverer der en forhandler av slike varer befinner seg fra Mandal til det ytterste nord.

Bygget på verdier

Vi sitter rett ovenfor Ansgar, som sier at Norgesdekk er bygget på verdier, mål og visjoner.

Ansgar definerer en visjon om hvordan Norgesdekk med sine mange store dekk – og felger fungerer (arbeider). En visjon er altså et ideal og et bilde av det som ønskes og oppnås og i Norgesdekks tilfelle er det at selskapet skal være den ledende og mest progressive aktøren innenfor dekk- og felgmarkedet. Norgesdekk har en ambisjon om å ha markedets mest fornøyde kunder og sammenfatter dette og målene sine i følgende kundeløfte: Det du trenger – når du trenger det. Selskapets verdier er kort fortalt en definisjon om hvordan styret ønsker at selskapet skal fungere, eller være. Verdiene som Norgesdekk trekker spesielt frem er: Ærlighet, Respekt, Engasjement og Samarbeid! Leverer du produkter, som selskapet lever opp til skapes det tillit og selskapet (Norgesdekk) blir sett på som pålitelig. Et vanskelig men godt utrykk kan være at « alt henger sammen med alt». Ansgar påpeker at han synes det også er veldig positivt at selskapet, sammen med Gjerde og Byhring, er de eneste av de store aktørene i Norge som er eiet av kun norske aksjonærer. Det betyr blant annet at Norgesdekk bidrar med betydelige skattebeløp til den norske stat.

 

Hovedproduktene

Dette er felger og dekk, som passer for store og små kjøretøy. Her finner vi bl.a. også dekk til trillebårer, motorsykler, traktor og anleggsmaskiner. Arne Stangeland har nå i mange år hatt god kontakt med Kina på innkjøp av både dekk og felger. Her har han funnet fabrikker som leverer felger med aluminiumslegering og lakkering som tåler salt. Det har nemlig i det norske markedet vært leverandører av felger som ikke tåler salt. Norgesdekk har vært veldig nøye og forsiktig og har ikke kommet på markedet med produkter som ikke holder mål. Kina leverer i dag meget gode sommerdekk, men Ansgar sier at det enda er litt igjen før premium vinterdekkene er på plass. Han sier videre at Kina har ansatt europeiske dekkingeniører og skaffet seg europeiske fabrikasjonsmaskiner. Det som nå er utfordrende er at fraktprisen på kinavarer, som skal til Norge begynner å bli i høyeste laget. Vi har innhentet opplysninger som kan tyde på at de noe billige dekkene fra Kina nå kan bli dyrere enn de rimeligste dekkene fra europeiske fabrikanter. Ansgar tenker sikkerhet på veien og sier at premium produsentene leder utviklingen på dette området. Et dekk er altså ikke bare svart og rundt. Det er det innvendige i dekket som er vitenskap og som kan holde en bil på veien der det er is, snø og sjåfører har stor fart i snø-farlige svingete veier. Særlig er det vannplaning på sommeren som kan skape dødsulykker og der er det også at det innvendige i premium dekkene kan hjelpe å holde bilen på veien, men sier han mange ønsker et gunstig alternativ og vi i Norgesdekk har mange gode dekk og felger å velge innenfor disse segmentene.

Veien framover

Grunnlaget er lagt av Arne Stangeland og denne veien skal Ansgar nå følge videre med de forbedringer som alltid må utføres og som kommer kundene til gode. Ansgar sier at inne i et slikt stort system som Norgesdekk har blitt er det mange funksjoner som må følges.

Vi følger godt med og får et kort øyeblikk den følelsen da vi som matematiker arbeidet med kompliserte funksjoner, som innenfor det matematiske området er en relasjon mellom to eller flere størrelser. På en viss måte kan dette overføres til den hovedfunksjonen som Norgesdekk er bygget opp på. Ansgar sier at vi har både hovedfunksjoner og støttefunksjoner. Han tar et eksempel og sier at hovedfunksjonene kan være salg, innkjøp og det ferdige produktet. Støttefunksjonen er arbeidsoppgaver som må utføres for at dette store konsernet skal utvides til å bli enda bedre. Han innrømmer at det er et betydelig arbeidspress, men at han liker dette og gleder seg til hver arbeidsdag. Norgesdekk har nær 100 personer ansatt fordelt på sine 7 store avdelinger. Ansgar har et mål om å besøke alle avdelingene regelmessig. Han skryter av sine kollegaer og den fantastiske jobben de utfører for at Norgesdekk hver dag betjener sine kunder på best mulig måte. Han beskriver organisasjonen som et fint urverk som består av mange forskjellige tannhjul hvor alle, store som små, er vesentlige for at maskineriet skal fungere. Han bruker det amerikanske utrykket «all time high» (det høyeste gjennom tiden som Norgesdekk har bestått) når han forteller at selskapet i oktober måned solgte varer for 165 millioner norske kroner. Ansgar avslutter med å si at han trives veldig godt med å jobbe i Norgesdekk og at han er både stolt og glad for at han får være med på å utvikle dette flotte selskapet videre sammen med alle de dyktige kollegaene sine.

Sammenligne dekk

Om vi tar en ny Lada, som også har bedret seg betraktelig siden starten i 1970 klarer ikke denne fabrikken i byen Toljatti og komme seg opp mot amerikanske, europeiske og japanske/koreanske biler. Dekkproduksjonen i Sovjet og senere i Russland har en lang vei å gå før de er på våre kvalitetskrav. Det var Nokian som reddet situasjonen når de bygget en topp moderne fabrikk i området Vsevolozhk nær St. Petersburg. Da vi arbeidet i Russland måtte vi «lappe» dekk hver uke, men når vi fikk på plass Nokian på den bilen vi kjørte var dette problemet løst.


Annonse

Overskrift

Tekst på annonse